جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری های رایج در مرغ + روش­های تشخیص و درمان آن

بیماری های رایج در مرغ

مرغ و تخم مرغ، از جمله محصولات مهم در سبد غذایی ما ایرانی­ها هستند. پرورش مرغ، چه مرغ گوشتی و چه تخم‌گذار، حساسیت­ها و چالش­های زیادی به همراه دارد. یکی از این چالش­ها که ممکن است باعث آسیب به کل گله شود، بیماری­های رایج در مرغداری­ها است. این بیماری­ها اغلب درمان خاصی ندارند ولی با استفاده از روش­های نوین مدیریت مرغداری، می­توان از اغلب آنها جلوگیری نمود. در این مقاله قصد داریم ابتدا درباره بیماری های رایج در مرغ به اضافه روش تشخیص و درمان آنها بیشتر بدانیم و سپس درباره سیستم «مرغداری در قفس» که از شیوع گسترده این بیماری­ها جلوگیری می­کند، اطلاعاتی را کسب کنیم.

بیماری های رایج در مرغ

بیماری های رایج در مرغ به شرح زیر می باشد:

1.    بیماری نیوکاسل در مرغ

بیماری نیوکاسل یکی از بیماری های رایج در مرغ­ها است. این بیماری، یک عفونت ویروسی مسری است که باعث اختلال عصبی و تنفسی در ماکیان از جمله مرغ، می­شود. انواع یا سویه ­های مختلف ویروس، می­توانند منجر به اختلال عصبی، ضایعات احشایی و مرگ برای مرغ­ها شود. بیماری نیوکاسل بسیار مسری است. همه پرندگان درگله، معمولاً طی سه تا چهار روز آلوده می­شوند. این ویروس توسط تجهیزات آلوده، کفش، لباس و پرندگان آزاد، قابل انتقال است.

بیماری های رایج در مرغ
بیماری های رایج در مرغ

حتما بخوانید: چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند

·       تشخیص بیماری نیوکاسل در مرغ

علائم بیماری نیوکاسل، تفاوت چندانی با سایر بیماری­های تنفسی ندارد. علائمی که بیشتر مشاهده می شود ترشحات بینی، مخاط بیش از حد در نای و کیسه ­های هوایی و ریه ­ها و کدر شدن قرنیه چشم است. بیماری در جوجه­ های جوان با تنفس دشوار، نفس نفس زدن و عطسه شروع می­شود. در ادامه، ممکن است علائم عصبی به دنبال داشته باشد و به فلج شدن و مرگ و میر در گله، منجر شود. در مرغ­های بالغ علائم تنفسی غالب است. فقط به ندرت اختلالات عصبی ایجاد می­شود. مرگ و میر در پرندگان بالغ معمولاً کم است اما مرغداری، با کاهش تخمگذاری رو به ­رو همراه خواهد شد.

  • پیشگیری بیماری نیوکاسل در مرغ

روش پیشنهادی برای پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون گسترده، است. این واکسن­ها ممکن است توسط قطره به سوراخ بینی یا چشم، مخلوط با آب آشامیدنی یا به صورت اسپری استفاده شوند. جوجه­ های گوشتی، معمولاً در سن هفت تا ده روزگی واکسینه می­شوند. مرغ­هایی که برای تولید تخم مرغ نگهداری می­شوند، معمولاً حداقل سه بار واکسینه می شوند. این واکسن هنگامی که پرندگان تقریباً هفت روزه هستند، دوباره در حدود چهار هفته و بار سوم در حدود چهار ماهگی تزریق می شود.

  • درمان بیماری نیوکاسل در مرغ

هیچ درمانی برای بیماری نیوکاسل وجود ندارد. اما اقدامات «امنیت زیستی» به کاهش احتمال بروز و انتقال ویروس بیماری نیوکاسل کمک می­کند.

2.    آنفلوانزای مرغی

آنفلوانزای مرغی یکی دیگر از بیماری های رایج در مرغ­ها است که معمولاً توسط پرندگان وحشی، به ویژه پرندگان مهاجر آبزی، منتقل می­شود. بیشتر اوقات، سویه­ های آنفولانزای مرغی خفیف هستند و یا به اصطلاح، بیماری زایی آن کم است.

  • تشخیص آنفلوانزای مرغی

در صورت ابتلا به این بیماری، مرغ علائم تنفسی مانند سرفه، عطسه، ترشحات چشم و بینی دارد و همچنین ابتلا به این بیماری باعث کاهش تولید تخم مرغ یا باروری مرغ می­شود. با این حال، دقیقاً مانند آنفلوانزای انسانی، این ویروس نیز تمایل به جهش دارد و گاهی اوقات یکی از این جهش­ ها، خطرناک­تر عمل می­کند و تبدیل به آنفلوانزای مرغی می­شود که مرغداران از آن وحشت دارند. این بیماری، برای گله بسیار کشنده است و به سرعت گسترش می یابد. در موارد حاد، علائم شامل ورم سر و شانه، خونریزی پا و ترشحات خونی از بینی است. ممکن است فقط طی چند روز یک گله به طور کامل تلف شود.

  • پیشگیری آنفلوانزای مرغی

بهترین روش برای جلوگیری از آنفولانزای مرغی، انجام اقدامات ایمنی زیستی مانند جداسازی اعضای جدید گله و شستن و ضد عفونی کردن کفش­ها و دیگر عوامل خارجی، در هنگام ورود به مرغداری است.

  • درمان آنفلوانزای مرغی

معمولا درمانی برای بیماری آنفولانزای پرندگان وجود ندارد و در صورت ابتلا به سویه­ های تهاجمی این ویروس، گله از بین خواهد رفت. اقدامات پیشگیرانه بهداشتی، برای جلوگیری از ورود و گسترش این ویروس، در مرغداری­ها ضروری است.

  1. برونشیت عفونی

یکی دیگر از بیماری های رایج در مرغ، برونشیت عفونی است. این بیماری، یک بیماری تنفسی بسیار مسری مرغ است که با سرفه، عطسه و راش مشخص می­شود. علت آن ویروسی است که، فقط مرغ­ها را درگیر می­کند. برونشیت عفونی مسری­ ترین بیماری مرغ در نظر گرفته می­شود. هنگام بروز، همه پرندگان موجود در محل، بدون توجه به اقدامات بهداشتی یا قرنطینه­، آلوده می­ شوند. این بیماری می­تواند از طریق هوا پخش شود و در طی شیوع فعال، می­تواند مسافت قابل توجهی را پرش کند. همچنین این بیماری از طریق ابزارهای مکانیکی مانند لباس، جعبه مرغ و تجهیزات نیز پخش می­شود.

بیماری های رایج در مرغ
بیماری های رایج در مرغ

حتما بخوانید: آموزش کسب درآمد از فروش مرغ بالغ

  • تشخیص برونشیت

این عفونت محدود به سیستم تنفسی است. علائم این بیماری شامل تنفس دشوار، نفس نفس زدن، عطسه و راش است. بعضی از پرندگان ممکن است ترشحات کمی آبکی بینی، داشته باشند. این بیماری هرگز علائم عصبی ایجاد نمی­کند. در مرغ های زیر سه هفته، مرگ و میر ممکن است به سی یا چهل درصد کل گله برسد. این بیماری مرگ و میر قابل توجهی در پرندگان بالای پنج هفته ایجاد نمی­کند اما مصرف خوراک به شدت کاهش می یابد و رشد گله به عقب می­افتد. وقتی برونشیت عفونی در یک گله تخمگذار اتفاق می افتد، تولید معمولاً با گذشت چند روز به نزدیک صفر می­رسد. چهار هفته یا بیشتر طول می­کشد که مرغداری، به وضعیت قبلی بازگردد.

  • پیشگیری برونشیت

واکسن­های متعددی به صورت تجاری برای این بیماری، در دسترس است. بیشتر آنها برای سویاه­ای اصلاح شده یا انتخاب شده از ویروس برونشیت عفونی مفید هستند. واکسن مورد استفاده، باید حاوی ویروسی باشد که در منطقه وجود دارد. واکسن معمولاً به آب آشامیدنی اضافه می­شود، اما ممکن است به داخل چشم یا سوراخ بینی ریخته شود یا به عنوان اسپری استفاده شود.

  • درمان برونشیت

هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. در جوجه­ های جوان افزایش دمای جوجه ­کشی و ایجاد شرایط محیطی تقریباً ایده آل، تا حد ممکن می­تواند مفید باشد.

4.    آبله مرغان

در ادامه مطلب بیماری آبله مرغان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • تشخیص آبله مرغان

آبله مرغان می­تواند به دو صورت مرطوب یا خشک باشد. در آبله مرغان خشک، روی مناطق بدون چربی بدن پرنده، ضایعاتی مانند زگیل مشاهده می­شود که در طی دو هفته بهبود می ­یابند. نوع مرطوب این بیماری شامل ضایعاتی است که در اطراف دهان و چشم مرغ و با جوجه ظاهر می­شوند.

  • درمان آبله مرغان

هیچ درمانی برای آبله مرغان وجود ندارد، اما به طور معمول، این بیماری بعد از چند هفته به خودی خود از بین می­رود.

  • پیشگیری آبله مرغان

واکسن­های خاصی برای جلوگیری از آبله مرغان برای اکثر پرندگان ساخته شده است، اما اگر پرنده­ای، علائم آلودگی را نشان داد، حتماً آن را قرنطینه کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که پشه ها را در محفظه مرغ، کنترل کنید زیرا آنها قادر به انتقال بیماری از گله به گله دیگر هستند.

بیماری های رایج در مرغ
بیماری های رایج در مرغ

حتما بخوانید: تکنیک­های طلایی برای افزایش وزن مرغ گوشتی

فواید سیستم مرغداری در قفس در جلوگیری از بیماری های رایج در مرغ

مرغداری در قفس، یکی از سیستم­های نگهداری مرغ، در مرغداری­ها است. در این روش­ مرغ­ها و یا جوجه­ ها بر حسب سن و جثه طبقه ­بندی شده و در قفس­های جداگانه نگهداری می­شوند. در این روش، جمع ­آوری تخم ­مرغ، آب و دان دادن به مرغ و همچنین جمع ­آوری کود از قفس­ها به صورت مکانیزه و با کمترین دخالت نیروی انسانی انجام می­شود.

مدیریت راحت در قفس

استفاده از سیستم قفس در مرغداری­ها مزایای زیادی دارد که به بهبود رشد مرغ و جوجه و جلوگیری از بیماری­های گوناگون منجر می­شود. بعضی از این مزایا عبارتند از:

  • استفاده از سیستم قفس در مرغداری به دلیل مکانیزه بودن بیشتر مراحل از جمله دادن آب و دان و تمیز کردن مرغداری، نیاز به رفت و آمد نیروی انسانی را به حداقل می­رساند. هرچه رفت و آمد کمتری در سالن­های مرغداری وجود داشته باشد، احتمال وارد شدن باکتری، ویروس­ها و سایر عوامل بیماری­زا به سالن کمتر خواهد بود.
  • به دلیل نگهداری مرغ­ها و جوجه ­ها در قفس­های جداگانه، امکان مدیریت مرغداری در مواقع ضروری بهتر خواهد بود. اگر هرکدام از مر­غ­های یک قفس علایم بیماری نشان دهد، کافی است تا بقیه مرغ­های همان قفس را از بقیه جدا کنید.
  • به دلیل راحت­تر بودن تمیزکاری قفس­ها، سطح بهداشت کلی مرغداری بالا رفته و از پراکنده شدن آلودگی در مرغداری جلوگیری شده و سلامت گله بهتر حفظ می­شود.

خرید قفس به نفع شماست

سلامت مرغ­ها و جلوگیری از بیماری های رایج در مرغداری­ها، یکی از مهم­ترین عواملی است که به تولید محصول بیشتر و با کیفیت بهتر در مرغداری­ها منجر می­شود. استفاده از سیستم مرغداری در قفس یکی از روش­هایی است که ممکن است در ابتدا، کمی هزینه بیشتری داشته باشد اما در آینده، حتما به نفع شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *